De particulier gaat elektrisch

Onlangs berichtte RTL Nieuws over de toenemende belangstelling voor elektrisch rijden van particuliere autobezitters. Een interessant artikel. Volgend jaar komen er veel goedkopere modellen op de markt. Dat zorgt voor een trendbreuk volgens de ANWB. Het aantal elektrische auto's zal in korte tijd fors toenemen. Hoe moeten die allemaal gaan laden?

Meer auto's betekent meer laadpalen

De nieuwe generatie elektrische auto's wordt goedkoper. Binnen het populaire private leasen heb je bijvoorbeeld een Skoda vanaf 199 euro per maand. Daarmee kan een grotere groep particuliere rijders bereikt worden. Je betaalt op zo'n auto geen motorrijtuigenbelasting (MRB). Bovendien heeft het kabinet subsidies aangekondigd, ook voor privé bezitters van een EV. Dit alles zorgt volgens de ANWB voor een flinke trendbreuk. In 2020 zal het aantal EV's naar verwachting al fors gaan toenemen. Maar die auto's moeten ook kunnen laden. Wat betekent dat voor de eisen aan laadmogelijkheden?

Laadmogelijkheden

Je kunt je auto op meerdere plaatsen laden. Bij tankstations langs de snelweg, meer en meer op straat en, als je wilt, ook gewoon thuis. Daarnaast bieden openbare gelegenheden en winkelcentra steeds vaker beperkte gelegenheid. Stroom tanken kost nu eenmaal meer tijd dan benzine of diesel. Om die tijd niet te verspillen, combineer je dit graag met een koffietje, afspraak of shopsessie. Enig puzzelwerk voor een laadplek is nodig. De behoefte aan meer laadmogelijkheden zal sterk toenemen. Met name binnen gemeenten op straat en in parkeergarages.

Een woud aan laadpassen

In een eerdere blog gaven we aan dat de Vereniging Elektrische Rijders, de VER, zich zorgen maakt over de onduidelijke tariefstructuur en de vele verschillende laadpassen. Buitenlandse bezoekers zien hun laadpas regelmatig geweigerd worden, maar hebben wel een bankpas of creditcard op zak.

Een extra uitdaging ontstaat bij de private rijder die nu dus extra gestimuleerd wordt. Is het wel zo slim om iedereen zomaar te voorzien van een laadpas? Zit die particuliere rijder wel te wachten op wéér een extra pasje in de portemonnee?

Wil de laadpas uitgever de administratieve rompslomp wel van prive-rijders (deze groep kan immers, in tegenstelling tot bedrijven, zeer makkelijk storneren)?

Als gemeente wil je gastvrij zijn

Bij het vraagstuk "laadpaal", zien gemeenten zich geconfronteerd met bovengenoemde uitdagingen. Meer laadplekken en beter toegankelijke. Het aantal is echter gelimiteerd vanwege de belasting van het stroomnetwerk. Bij aanbestedingen moet dus doordacht te werk gegaan worden. Met laadoplossingen die, buiten de logische kwaliteits- en bouweisen, ook aan belangrijke functionele eisen voldoen:

  • Iedereen moet er terecht kunnen: inwoners en bezoekers/toeristen;
  • Alle laadpassen en alle betaalmiddelen moeten mogelijk zijn;
  • Duidelijke, meertalige gebruikersdialoog;

Het kiezen van de juiste en toekomstvaste techniek in de paal is dus belangrijk. Met de Valina kan Q-Vend daarbij helpen.

De Valina

Afrekenen en informeren in één

Bestaande laadpalen accepteren niet alle betaalmiddelen. Het stopcontact heeft led-verlichting voor de status en er is een telefoonnummer als het niet lukt.

De Valina helpt aan een interactieve zuil, waarin geen klant meer teleurgesteld hoeft te worden. Met een full color vandaalbestendig display, vervangt De Valina meteen de bestaande paslezer en voegt de acceptatie van alle betaalmiddelen, inclusief volwaardig pinnen toe.

Alleen de Valina kan dit laatste! Waarom dit onmisbaar is, legt ons recente persbericht uit. Dit hebben we geschreven vanwege de onlangs gehouden Vakbeurs Mobiliteit in de Expo in Houten. En dat hebben we geweten! Na het eerdere Greenfleet Congres, was ook hier veel aandacht van leveranciers en vooral gemeenten voor de prachtige oplossing.

De mogelijkheden voor jouw laadoplossing?

Zullen we van gedachten wisselen?

Wil je gewoon eens wat meer weten over wat er allemaal mogelijk is in jouw laadoplossing, neem dan contact met ons op en maak vrijblijvend kennis met Q-Vend en de Valina.

De Valina is de krachtigste en meest toekomstvaste all-in-one betaalautomaat voor onbemande verkoopsituaties die op de markt verkrijgbaar is. Gemaakt door Wordline, in Nederland gedistribueerd door Q-Vend. Met bijna 30 jaar ervaring in integraties van betaalterminals bij vending-oplossingen, parkeersystemen en nog veel meer segmenten.

Bel ons of mail naar Ilse Fahrner. Investeer eens een uur van je tijd. Je kan er minimaal weer een stukje wijzer van worden.