Duidelijkheid in het woud van EV-tarieven

Advies deskundigen: accepteer ook bankpassen

Wij werden geattendeerd op een interessant artikel in het NRC, eerder deze week. Hierin wordt de problematiek beschreven die de grote toename van het aantal elektrische auto's, privé-rijders, laadpasaanbieders en laadpalen zelf met zich meebrengt. Vooral de ondoorzichtigheid van de tarieven bij verschillende laadpassen, -palen en tijdstippen is veel meer dan een "dingetje".

Wat is er aan de hand?

In hoofdlijnen komt de situatie op het volgende neer:

  • Het aantal elektrische auto's zal in 2020 met 50% (42.500) gaan toenemen;
  • Er komen steeds meer "elektrische" privé-rijders;
  • Nederland loopt voorop met de laadinfrastructuur;
  • De prijzen aan de laadpalen verschillen enorm;
  • Laadpalen geven, in tegenstelling tot een benzinepomp, weinig prijsinformatie;
  • De klant en zeker de privé-rijder, heeft behoefte aan duidelijkheid vóóraf;
  • De Autoriteit Consument en Markt (ACM) dringt aan op transparante tarieven.

Veel rijders hebben inmiddels laadpassen op zak van meerdere aanbieders om zo tegen het gunstigste tarief te kunnen laden. Maar het vereist een hoop rekenwerk wanneer je bij de paal staat, terwijl de informatie vaak onvoldoende voorhanden is. De roep om helderheid vooraf, wordt steeds groter.

ACM: „Je moet vooraf een weloverwogen beslissing kunnen nemen. Dat is een consumentenrecht”,

Wat betekent dit voor de branche?

Dit probleem gaat niet vanzelf weg en wordt voorlopig alleen nog maar groter. Het businessmodel van abonnementen, vergelijkbaar met die van je mobiele telefoon, past ook eigenlijk niet. Je laadt immers voortdurend stroom op verschillende "toestellen". Dat je daarvoor ook ongeveer elk abonnement op zak moet hebben, is natuurlijk niet handig.

Je wil een goede gebruikersdialoog in je laadoplossing bieden. Zo kan de gebruiker vooraf zien wat een laadbeurt gaat kosten aan de hand van de pas die hij aanbiedt. Daarbij moet je je ook afvragen of je echt iedereen met een laadpas wil laten afrekenen. Denk aan de kans op fraude. Hierover berichtten we al eerder op onze LinkedIn-pagina. De ACN en andere deskundigen geven dan ook aan dat betalen met bankpas of creditcard eveneens een must is.

Q-Vend volgt dit issue al langer. In een eerdere blog gaven we aan dat ook de Vereniging Elektrische Rijders (VER) vergelijkbare conclusies trekt als het NRC-artikel. Daar komt nu bij dat ook het het aantal laadmogelijkheden op straat snel zal toenemen. De gemeenten zullen ongetwijfeld de tarieven willen vaststellen en geen inwoners of toeristen willen uitsluiten. Bij aanbestedingen zal de eis om bankpassen te kunnen accepteren daardoor eerder regel dan uitzondering worden.

Hoe kan Q-Vend hieraan bijdragen?

Daarvoor is er de Valina

We denken oprecht dat er technisch goede mogelijkheden tot een oplossing.

De Valina-betaalautomaat kan toegevoegde waarde bieden voor laadpalen mèt en zonder eigen scherm. Door de geringe afmetingen past de terminal in vrijwel elke paal. Je accepteert met de Valina veilig laadpassen en álle betaalmiddelen, dus ook bankpassen en creditcards. Maar ook de gebruikersdialoog kan via de betaalautomaat lopen.

Zo weet iedere gebruiker vooraf waar hij aan toe is en hoef er nooit "nee" te worden verkocht.

Maak eens een afspraak met ons en investeer wat tijd. Dan gaan we samen na of en hoe de Valina kan bijdragen aan jouw succesvolle businesscase.