Nieuwe oplaadpunten? Voorkom een doodlopend spoor

Word toekomstvast. Volg de richtlijnen van het NKL

Ben je:

1. Een gemeente aan de vooravond van een aanbesteding voor oplaadpunten?

2. Fabrikant van laadoplossingen?

3. Exploitant of Serviceprovider van laadoplossingen?

Let dan op!

Nieuwe richtlijnen van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) zijn in aantocht.

Het NKL is een onafhankelijk platform voor een toekomstbestendige laadinfrastructuur in Nederland. Het stelt richtlijnen op voor alle disciplines bij het kiezen van een laadinfrastructuur. Dit loopt van bouwkundig, via stroomnetwerk, naar oplaadpunten en verantwoorde exploitatie.

Leden van het platform zijn Rijkswaterstaat en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, aangevuld met experts op diverse aandachtsgebieden. Doel is het delen van kennis om te komen tot een optimale en toekomstbestendige laadinfrastructuur voor EV-rijdend Nederland.

Q-Vend is als kennispartner actief binnen de werkgroep voor communicatie protocollen. Deze omvatten het OCPI (Open Charge Point Interface) en het OCPP (Open Charge Point Protocol).

Wat zijn de zorgen?

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Vereniging Elektrische Rijders (VER) maken zich grote zorgen over de transparantie van tarieven. Er ontbreekt informatie voorafgaande aan een oplaadsessie.

Enkele artikelen over de tekortkomingen:

https://nos.nl/artikel/2317896...

https://www.automobielmanageme...

https://www.evrijders.nl/2020/...

De toename van het aantal privé-rijders en de toestroom van buitenlandse bezoekers, vereisen bovendien een openbare betaalmogelijkheid met bankpas en creditcard met PIN.

Élk laadpunt moet élke EV-rijder accepteren en duidelijk zijn over de prijzen.

Hoe maak je een oplaadpunt voordelig transparant?

Voeg een slimme all-in-one betaalterminal toe

Waarom is betaaltechniek belangrijk? Omdat het nu nog alleen met een laadpas kan. Laadpassen die eenvoudig te kopiëren blijken en niet overal dekking hebben. Zie bijvoorbeeld dit artikel op de tech- website Tweakers:

https://tweakers.net/nieuws/16...

Dit probleem wordt nog vaak gebagatelliseerd, maar groeit snel met de toename van het aantal EV-rijders.

Het huidige stroomnetwerk vereist bovendien superefficiënte plaatsing van nieuwe laadpalen.

In de NKL- richtlijnen van 2018, is PIN al een aanbeveling. In de nieuwe wordt sterk aangeraden om PIN ook als eis op te nemen in aanbestedingen.

Je oplaadpunt toekomstvast?

Een checklist

Een oplaadpunt moet economisch geëxploiteerd kunnen worden. De opbrengst per laadsessie is relatief laag. Dit betekent een stevige terugverdientijd. Dat vraagt om kwalitatief goede en efficiënt gebouwde oplaadpunten.

Welke eisen moeten er nog worden opgelost?

1. Veilige laadpasacceptatie;

2. Interactieve laad- en prijsinformatie vóór aanvang van de laadsessie;

3. Acceptatie van 'open' betaalmiddelen als bankpassen en creditcards;

4. Pincodemogelijkheid conform PSD2 (Europese betalingsverkeer).

Hoe mooi zou het zijn als je dit met één device kunt oplossen? Het kàn. Met de Valina doe je de meest toekomstvaste investering in jouw laadoplossing. Krachtig, vandaalbestendig, waterdicht en wereldwijd toepasbaar.

Q-Vend: 30 jaar ervaring met chipkaart-techniek en veilige afrekenmethoden.

We delen onze kennis graag!

Als specialisten in betalingsverkeer en chipkaarttechniek, delen we onze kennis graag. Alleen dàn wordt iedereen er beter van.

Wil je meer weten en eens van gedachten wisselen om jouw oplaadpunten toekomstbestendig te maken, neem dan contact op!

Ga naar: https://www.q-vend.nl/contact . Bel of mail ons.

Doe het gewoon. Je kunt er alleen maar wijzer van worden.