Hoe ontwikkelen zich de betaalproducten?

en hoe beïnvloeden deze je betaalautomaten?

De cashless-wereld groeit alsmaar door

En contactloos betalen nog harder

Dat elektronisch betalen onverminderd sterk in de lift zit, zal niemand verbazen. In het afgelopen jaar is bijvoorbeeld het aantal iDeal-betalingen met ruim 30% toegenomen en ook het aantal creditcard-betalingen groeit erg hard. Hierbij moet worden opgemerkt dat het vooral online diensten zijn die hier voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor zijn. Denk aan Netflix, Spotify en vergelijkbare aanbieders.

Bij het fysieke afrekenen is er een enorme toename in het aantal contactloze betalingen. Eind 2017 was het aantal in een jaar verdubbeld. Bijna 10% van die betalingen vindt inmiddels plaats bij onbemande verkoop-automaten. Denk aan tanken, versnaperingen tussendoor, parkeren en natuurlijk het openbaar vervoer. Het aandeel cashless betalingen in onbemande omgevingen groeit dus hard.

Hoe ontwikkelen zich de verschillende betaaloplossingen?

Wat accepteer jij en hoe?

Waarschijnlijk realiseer je je het niet dagelijks, hoeft ook niet, maar pinnen is pas in 1988 in ons land ingevoerd. En waar je ook niet altijd bij stil staat is dat PIN sinds 1 januari 2012 officieel niet meer bestaat. Toch is het begrip "pinnen" tot de dag van vandaag de meest gebruikte term voor afrekenen met een pas en een pincode.

Maestro en V-Pay hebben bancair pinnen en pinnen met je creditcard overgenomen. Betaalsystemen als iDeal hebben de dienstverlening uitgebreid naar online.

Voor het verwerken van betalingen zijn Payment Service Providers (PSP's) ontstaan. Dit kan je niet zomaar worden. Je hebt onder andere een certificaat nodig en dat krijg je niet "even".

Het aantal payment providers groeit nog steeds. Als exploitant of winkelier wil je zo min mogelijk "nee" verkopen aan je gasten. Dus wil je brede betaalopties bieden. Alleen om nou voor elk betaalmiddel weer een apart contract af te moeten sluiten bij een andere verwerker is tijdrovend en onoverzichtelijk. De PSP is dus een uitkomst. Je maakt hier je keuze voor de te accepteren betaalmiddelen.

Nu alleen nog een betaalterminal waarmee je ze allemaal kunt accepteren.

"Toekomst" in betalingstechnologie is vaak erg dichtbij

Meer aanbod betekent meer eisen aan je techniek

Toekomstvastheid is een must

Het aantal betaalproducten neemt dus toe. Ook banken spelen hierin een belangrijke rol. Zij experimenteren regelmatig met nieuwe systemen. Een bank ziet een doordacht betaalsysteem als onderscheidend vermogen. Denk bijvoorbeeld aan Payconiq (betalen met een QR-code), stevig omarmd door ING. Het is alleen niet waarschijnlijk dat iedereen er mee gaat betalen. Want ABN, RABO, SNS en anderen hebben soortgelijke oplossingen of broeden erop. Dus krijg je verschillende klantgroepen met verschillende betaalproducten. De consument wil er echt niet over nadenken of ie bij jou wel kan betalen. Voor hem is dat impliciet. Niet accepteren is "nee" verkopen en verlies van een klant.

Het is dus belangrijk dat je bij de keuze van je betaalautomaten goed kijkt naar de acceptatiemogelijkheden van de terminal of de voorbereiding erop naar de toekomst. En we weten inmiddels dat de toekomst op betaalgebied vaak al verrassend dichtbij is.

Op welke zaken focus je bij de keuze van je techniek?

Oog voor de kosten, dus de toekomstvastheid

Wanneer we kijken naar de op de markt aanwezige betaaloplossingen en we voegen daar de inzichten aan toe voor de komende periode, dan wil je een terminal met minimaal de volgende eigenschappen:

  • krachtige processors en ruim werkgeheugen;
  • snel;
  • gedetailleerd grafisch display;
  • all-in-one (contact/contactloos)

Een helder en scherp display bijvoorbeeld, is de enige oplossing om het in opkomst zijnde betalen middels een QR-code mogelijk te maken. De terminal is dan helemaal een uitkomst in verkoopautomaten die van zichzelf geen geschikt (touch)screen hebben.

Gebruik van de VALINA werkt naar 2 kanten. Enerzijds verandert het display mee met de betaalmethode: Biedt je een MAESTRO- contactpas aan, dan verschijnt een grafisch pincode invoerscherm. Een contactloze pas i.c.m. een laag bedrag geeft ook een bijbehorend scherm en bijvoorbeeld PayConiq laat een QR-code zien, gekoppeld aan het af te rekenen product. Aan de andere kant kan het grafische display een rol spelen in de communicatie van de verkoopautomaat naar de klant. Je automaat hoeft van zichzelf geen duur scherm te hebben, de VALINA neemt die rol op zich. Bovendien kan je het VALINA- display perfect gebruiken voor je reclameboodschap, dagaanbieding of andere belangrijke informatie. In (bewegend) beeld en geluid.

Op deze wijze is keuze voor de VALINA niet alleen modern en toekomstvast, maar vooral kosten efficiënt en omzet bevorderend voor de exploitatie van je verkoopautomaten.

Weten hoe de slimme VALINA bijdraagt aan efficiënte exploitatie van jouw oplossing bij je klanten?

Neem dan nu contact op en leg je case vrijblijvend aan ons voor. Een uurtje tijd levert alle inzichten op.

Optimaliseer klanttevredenheid. Toegankelijk betalen draagt hieraan belangrijk bij